NVC Nieuwe Veteranen Club
Hollandsche glorie rit
Homepage Over ons Merken Regio´s Nieuws Agenda E-kaart Contact Gastenboek
Foto´s: Batavus Simson Yamaha ´Mijn Tweewieler´ Ledenservice Advertentie´s
Verslag van DE HOLLANDS GLORIE TOERRIT


Je kunt er niet van spreken, maar als er een verkiezing zou bestaan voor de mooiste toerrit dan zou deze volgens velen voor de hoofdprijs in aanmerking komen. Toen we nogal vroeg aanwezig waren bij taveerne De Schalkse aan de Ossenmarkt in Weesp, namen we maar plaats op een bank onder de bomen aan de kant van het water. We hadden zo een mooi uitzicht op de prachtige oude panden aan de andere kant van het water en op het bruggetje wat soms open ging voor een mooi bootje.

Ons oog viel op een bord wat aan de onderkant van een klep van de brug was bevestigd. Feestjaar officieel geopend: De stad Weesp bestaat 650 jaar en viert dit groots!
Goh, Weesp al 650 jaar een mooi plaatsje. Hadden ze toen nooit kunnen bevroeden dat wij op 21 augustus 2005 een toerrit zouden hebben voor klassieke bromfietsen, want zolang zijn die er nou ook weer niet. Kijk daar komen de eerste deelnemers al aan. Het werd mooi weer en dan is de bakermat al gelegd voor een gezellige dag. Zo voor de start kwamen er ruim 60 deelnemers.


Maar ook veel bezoekers die graag nog eens die oude bromfietsen willen zien en er over willen praten. Het is daar dan heel familiair, met vaders, moeders en kinderen. En als er dan ook nog eens jaren 60 – 70 muziek te horen is, lijkt het wel of de geschiedenis weer leeft. Wel de recente dan, niet die van 650 jaar geleden.

De toerrit – Welkom in Noordholland

Sinds 11 mei 2003 denk je, deze toerrit is zo mooi die kan niet mooier. Toch wilden we na twee jaar weer eens een andere route. Nou kwam dat goed uit omdat er die zondag een triatlon was in Weesp en we daarom toch niet de oude route op konden pakken. Door de geluidsinstallatie konden we iedereen goed bereiken voor de start. Op de uitgereikte flyer stonden wel gedragsregels, maar als er een aantal snelle jongens tussen zitten is het toch goed om de gedragsregels nog eens duidelijk te vermelden. We willen n.l. graag dat je achteraf kunt zeggen dat het voor iedereen gezellig was.
We vertrokken om 11.00 uur van Weesp via Nigtevecht, Vreeland, Loenen, Loosdrecht, ’s Graveland, Ankeveen naar Nederhorst den Berg.

En wat was deze route mooi, we moeten er toch maar eens over nadenken om kwijldoekjes voor de start uit te rijken. Is ‘Regio Noord-West’ ook nog in een andere regio geweest, staat er in eens ‘Welkom in Noordholland’ langs de weg.

Wel waren er helaas twee pechgevallen. De eerste brommer was zo erg stuk dat verder rijden onmogelijk bleek. De rijder hoorde bij een groepje vrienden die direct een busje voor hem regelde. Toen later de groep éénmaal stilstond voor het tweede pechgeval en we gingen kijken waar de rijder was, bleek die te zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Dat krijg je nou als de zon zo lekker schijnt.

Toen we bij het Amerikaanse eetcafé Charley’s Diner in Nederhorst den Berg aankwamen voor de tussenstop, was er met rood-wit lint aan de zijkant een groot stuk afgezet waar we de brommers prachtig konden neerzetten. Wat wordt je zo dan hartelijk ontvangen. Allereerst werd een complimentje gegeven aan alle deelnemers omdat iedereen rustig reed en er zo een fantastische sfeer was.

Eerst zou productieleider Jan Smit ons gaan vertellen over de productielijn van Jamathi die hij had opgezet bij de voormalige Kawasaki importeur Bruinsma in Amsterdam.

Jan Smit, (zie foto) staand op een kleine verhoging, kon gebruikmaken van de geluidsinstallatie van het Volkswagen busje om zijn verhaal te vertellen.

Jan Smit gebruikt de geluidsinstallatie van het Volkswagen busje

Zo werd Paul Lodewijkx gememoreerd, die door zijn overwinning in 1968 in de 50cc klasse tijdens de TT van Assen, Jamathi beroemd had gemaakt. Daarom werd Jan Smit uitgenodigd om naar Nederhorst den Berg te komen omdat daar de beroemde groenhoutenschuur van Jamathi heeft gestaan. Ook was Jan Eerenberg van Het MotorRijwiel aanwezig, die hierover een artikel plaatst in dat blad en had het volgende verslag gemaakt.

Links Jan Smit en rechts Jan Eerenberg)

De regiocoördinator van de Nieuwe Veteranen Club, Wim Peet, had Jan Smit uitgenodigd om in de pauze van deze rit het verhaal over Jamathi te vertellen. Een schot in de roos want niet alleen wist Jan Smit maar dan ook alles van Jamathi maar hij wist dat ook duidelijk te verwoorden. Dat gebeurde tijdens de pauze van de rit bij ‘Charley’s Diner’ in Nederhorst den Berg. Doordat het mooi weer was kon dat zelfs buiten waarvoor een uitstekende geluidsinstallatie aanwezig was.
Jan Smit heeft in 1969 de productielijn van Jamathi opgezet bij voormalig Kawasaki importeur Bruinsma in Amsterdam. De naam Jamathi is ontstaan uit de voorletters van Jan(Ja) Thiel en Martin(ma) Mijwaard en de achterletters van Jan Thiel(thi). Deze drie mensen bouwden de succesvolle Jamathi racer, waarmee Paul Lodewijkx de TT van Assen won in de 50cc klasse. Na de race successen besloot men de Jamathi te gaan bouwen voor het grote publiek. De productie van de brommer werd goed aangepakt, Henk Vink van Bruinsma financierde de fabricage. De verschillende onderdelen werden bij toelevering firma’s gemaakt en in de fabriek bij Bruinsma geassembleerd. Het frame werd bij BEJAH in Hardenberg gemaakt van 25mm kwaliteitsbuis. Duitsland leverde de velgen, de naven, de verlichting van HELLA, de ontsteking van BOSCH en de banden van CONTINENTAL. Uit Italië kwamen de buddy, de voorvork, de schokbrekers alsmede het motorblok van MINARELLI. In eigen bedrijf werd dit motorblok aangepast. De cilinder en de cilinderkop werden, evenals dat gebeurde voor de watergekoelde racemotor van Paul Lodewijkx, door metaalgieterij FOKKEMA uit Breukelen geleverd en daarna bij Jamathi bewerkt. De kunststof onderdelen zoals benzinetank, de spatborden en de gereedschapstrommel werden bij een bedrijf in Tuitjehorn in Noordholland gemaakt. In totaal zijn er 708 Jamathi’s gebouwd, 196 van type I en 512 van type II. Type II had kleine veranderingen aan het frame en een kortere benzine tank. 708 gefabriceerde Jamathi’s is geen groot aantal zeker gezien de enorme productie van Solex, Berini, Tomos, Kreidler, Zündapp en Sparta, om er maar een paar te noemen. De Jamathi echter is wel een speciale bromfiets van hoge kwaliteit. Nadat Jan Smit het verhaal had verteld was er gelegenheid tot vragen stellen, daar werd ruim gebruik van gemaakt. Tot slot vertelde Jan Smit dat Jan Thiel nadat de Jamathi productie was stopgezet uiteindelijk naar Italië is gegaan waar hij bij Aprilia ging werken. Thans werkt hij nog bij het Derbi/Gilera concern.

Jan Smit bedankt

Jan Smit werd vervolgens bedankt om zijn verhaal daar nog eens te komen vertellen. Thans heeft Jan Smit nog een bedrijf op het industrieterrein Molletjesveer II in Wormerveer aan de Nijverheidsstraat 12, genaamd ‘Jan Smit’s Power Parts’, ook te vinden onder www.jspp.nl.

Met de machines die hij daar heeft kan hij motoren reviseren maar ze ook sneller maken. Zo werd hij in de week voorafgaand aan de toerrit op de televisie in het programma ‘Motor Experience’ de opvoergoeroe van Nederland genoemd. Hebben we er meteen weer een nieuw woord bij.

De lege magen werden vervolgens op het terras met allerlei lekkers gevuld. Nou had iedereen inmiddels wel trek, onder zo’n entourage gebeurd dat ook nog eens in een toepasselijke sfeer. Als je door het Amerikaanse eetcafé loopt ben je zo weer in de jaren 60 – 70. Een bar gemaakt van een Amerikaanse slee, een jukebox en in de wc afbeeldingen van Elvis Presley, om maar een aantal dingen te noemen. Je zou maar als nozem met je vetkuif op de brommer zijn gekomen, ga je zwevend naar huis. Na de pauze werd via Muiderberg en Muiden teruggereden naar taveerne De Schalkse in Weesp. Gezien de perfecte organisatie en de medewerking van de weergoden kan men terugzien op een zeer geslaagde en informatieve rit, zo zei Jan Eerenberg nog.
En hier nog een video overzicht van de rit van 11 Mei 2003

Ook in HQ zichtbaar.

Pagina reeds : 4091 keer bezocht

Copyright © Whoosh 2017